PLAN PRACY OPIEKUŃCZO – WYCHOWAWCZEJ
ŚWIETLICY SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 2 W RZESZOWIE
NA ROK SZKOLNY 2024/2025


Świetlica jest podstawową komórką współczesnej szkoły realizującą funkcję opiekuńczo-wychowawczą. Jej głównym zadaniem jest zapewnienie dzieciom właściwej opieki, umożliwiającej wszechstronny rozwój osobowości dziecka.
Plan pracy świetlicy opracowany jest w oparciu o roczne dydaktyczne, profilaktyczne i wychowawcze plany pracy szkoły, a także zawiera zadania do wykonania wynikające z analizy potrzeb wychowanków i oczekiwań ich rodziców.

I. ORGANIZACJA PRACY ŚWIETLICY
• Godziny pracy świetlicy 6.30 – 17.00;
• Dzieci do świetlicy przyjmowane są na podstawie wniosków;
• Opieka i praca dydaktyczna odbywa się w grupach wychowawczych;
• Dzieci ze świetlicy odbierane są przez rodziców, opiekunów lub osoby upoważnione na podstawie pisemnych oświadczeń opiekunów prawnych.
Szczegółowe zasady zawarte są w Statucie Szkoły i Regulaminie Świetlicy.

RAMOWY  PLAN  DNIA ŚWIETLICY:

 6.30 ‑ 9.35     

Przyjmowanie dzieci do świetlicy. Sprawdzanie przygotowania do lekcji.
Aktywność własna dzieci – gry i zabawy stolikowe i dywanowe, zabawy indywidualne i grupowe, gry umysłowe., zabawy w kącikach zainteresowań, zabawy ruchowe. Realizacja tematów. Prace plastyczne – dekoracja sali.

11.20 – 12.25  

Pora obiadowa – spożywanie posiłku.
Odpoczynek po lekcjach, gry stolikowe i dywanowe, aktywność własna dzieci.
Nauka własna, ciche zajęcia przy stolikach.
Zabawy na świeżym powietrzu.

12.25 – 17.00  

Nauka własna, pomoc uczniom z trudnościami edukacyjnymi.
Zajęcia tematyczne zgodne z planem pracy.
Zajęcia plastyczne, umuzykalniające, zajęcia czytelnicze - wybrana literatura dziecięca.
Zajęcia w kółkach zainteresowań.
Zabawy i rekreacja na świeżym powietrzu, zajęcia sportowe, gry zespołowe i inna aktywność ruchowa dzieci.
Gry stolikowe, zabawy dydaktyczne, towarzyskie, zabawy tematyczne wg pomysłów dzieci,
zabawy indywidualne, korzystanie ze środków audiowizualnych.

FORMY ORGANIZACYJNE ZAJĘĆ:
1. Dbałość o stan zdrowia i prawidłowy rozwój fizyczny – zapoznanie się ze stanem zdrowia wychowanków, prowadzenie zajęć o tematyce zdrowotnej.
2. Nauka własna – odrabianie zadań domowych, praca indywidualna z uczniem mającym trudności edukacyjne, rozwijanie zainteresowań czytelniczych.
3. Zajęcia rekreacyjne na świeżym powietrzu – zabawy i odpoczynek na podwórku i boisku szkolnym, korzystanie z urządzeń na placu zabaw.
4. Zajęcia sportowe – gry i zabawy ruchowe, zręcznościowe, gry sportowe.
5. Zajęcia artystyczne – prace plastyczne, techniczne, zajęcia umuzykalniające.
6. Prowadzenie cyklicznych zajęć tematycznych:
• Kółko plastyczne (odpowiedzialna p. J. Nowicka, p. I. Malinka)
• Kółko kronikarzy szkolnych (p. A. Partyka)
• Kółko językowe (p.A. Partyka, p. A.Potera-Barłowska)
• Kółko młodego czytelnika – wybrana literatura dziecięca (p. A. Potera – Barłowska, p.I. Malinka))
• Koło miłośników gier planszowych - w ramach akcji „Zagraj z Markiem a nie z Androidem” (wszyscy nauczyciele)
• Koło sportowe (p. D. Chmaj, p. J. Kuć, p. P. Szetela, p. A. Potera- Barłowska)
7. Kształtowanie nawyków życia codziennego oraz rozwijanie samorządności – umiejętność zachowania się w różnych okolicznościach, dbałość o higienę własną, o otoczenie i przedmioty codziennego użytku, współorganizowanie i czynne uczestnictwo w imprezach świetlicowych i szkolnych.

TEMATYKA ROCZNA planu pracy związana jest z obchodami rocznic i uroczystościami państwowymi, kościelnymi i szkolnymi, związana z zainteresowaniami, z codziennym życiem, środowiskiem i otoczeniem dziecka. 

TEMATYKA ROCZNA

WRZESIEŃ

Wracamy z wakacji – witamy szkołę i świetlicę.
Bądźmy bezpieczni w szkole i w świetlicy.
Dary jesieni.
Kto to jest przyjaciel?

PAŹDZIERNIK

Jesienna szaruga czy złota polska jesień?
Kto pracuje w szkole?
„Każdy ma jakiegoś bzika, każdy jakieś hobby ma”.
Zwierzęta naszymi przyjaciółmi.
Pamięć o tych, którzy odeszli.

LISTOPAD

Droga Polaków do wolności.
Jesteśmy tolerancyjni.
Z kulturą za pan brat, czyli kilka słów o dobrym wychowaniu.
Zwyczaje, o których warto pamiętać – Andrzejki, Katarzynki.

GRUDZIEŃ

Wolontariusze – pomocnicy Mikołaja.
Choinkowe radości – przygotowanie do Świąt Bożego Narodzenia.
Piękne Boże Narodzenie. Witamy zimę.

STYCZEŃ

Witamy Nowy Rok.
W zimowej szacie – pomagamy zwierzętom przetrwać zimę
Karnawał w pełni.
Zimowe wieczory w baśniowym świecie.

LUTY

Magia przyjaźni, potrzeba miłości.
Bezpieczne ferie zimowe.

MARZEC

Dbamy o nasze zdrowie – w zdrowym ciele zdrowy duch
Przemocy i agresji mówię STOP!
Moja mała Ojczyzna.
Pierwsze podmuchy wiosny.

KWIECIEŃ

Teatr – i ty możesz zostać aktorem.
Ziemia - nasz wspólny dom.
Wielkanoc w naszych domach.
Czy umiemy bezpiecznie korzystać z sieci?
Majowe święta.

MAJ

Kosmiczne podróże – gwiazdy i planety.
„Kto czyta książki, żyje podwójnie”
Środowisko ponad wszystko.
Mój dom, moja rodzina.

CZERWIEC

„Kiedy się śmieje dziecko, śmieje się cały świat”
Palcem po mapie.
Dobre rady na wakacje.
Lato, lato czeka.

II. ZADANIA DODATKOWE

1. Współpraca z rodzicami i Radą Rodziców.

• Zapoznanie z organizacją pracy w świetlicy (spotkanie na początku roku szkolnego z rodzicami klas I).
• Czynny, codzienny kontakt z rodzicami, omawianie spraw wychowawczych w miarę potrzeb.
• Współpraca z Radą Rodziców w zakresie organizacji konkursów dla naszych uczniów.

2. Współpraca z dyrekcją, wychowawcami klas, pedagogami i psychologiem szkolnym, nauczycielem biblioteki, pozostałymi nauczycielami) .

3. Współpraca i kontakt z innymi świetlicami na płaszczyźnie konkursowej.