PLAN PRACY OPIEKUŃCZO – WYCHOWAWCZEJ
ŚWIETLICY SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 2 W RZESZOWIE
NA ROK SZKOLNY 2022/2023
Świetlica jest podstawową komórką współczesnej szkoły realizującą funkcję opiekuńczo-wychowawczą. Jej głównym zadaniem jest zapewnienie dzieciom właściwej opieki, umożliwiającej wszechstronny rozwój osobowości dziecka.
Plan pracy świetlicy opracowany jest w oparciu o roczne dydaktyczne, profilaktyczne i wychowawcze plany pracy szkoły, a także zawiera zadania do wykonania wynikające z analizy potrzeb wychowanków i oczekiwań ich rodziców.
I. ORGANIZACJA PRACY ŚWIETLICY
• Godziny pracy świetlicy 6.30 – 17.00;
• Dzieci do świetlicy przyjmowane są na podstawie wniosków;
• Praca dydaktyczna i opieka odbywa się w grupach wychowawczych;
• Dzieci ze świetlicy odbierane są przez rodziców, opiekunów lub osoby upoważnione na podstawie pisemnych oświadczeń opiekunów prawnych.
Szczegółowe zasady zawarte są w Statucie Szkoły i Regulaminie Świetlicy.
RAMOWY PLAN DNIA ŚWIETLICY:
6.30 ‑ 9.50 |
Przyjmowanie dzieci do świetlicy. Sprawdzanie przygotowania do lekcji. |
11.30 – 12.35 |
Odpoczynek po lekcjach, gry stolikowe, aktywność własna dzieci. |
12.35 – 17.00 |
Odrabianie zadań domowych, nauka własna, pomoc uczniom z trudnościami edukacyjnymi. |
FORMY ORGANIZACYJNE ZAJĘĆ:
1. Dbałość o stan zdrowia i prawidłowy rozwój fizyczny – zapoznanie się ze stanem zdrowia wychowanków, prowadzenie zajęć o tematyce zdrowotnej.
2. Nauka własna – odrabianie zadań domowych, praca indywidualna z uczniem mającym trudności edukacyjne, rozwijanie zainteresowań czytelniczych.
3. Zajęcia rekreacyjne na świeżym powietrzu –zabawy i odpoczynek na podwórku i boisku szkolnym, korzystanie z urządzeń na placu zabaw.
4. Zajęcia sportowe – gry i zabawy ruchowe, zręcznościowe, gry sportowe.
5. Zajęcia artystyczne – prace plastyczne, techniczne, zajęcia umuzykalniające.
6. Prowadzenie cyklicznych zajęć tematycznych:
• Kółko plastyczne (odpowiedzialna p. J. Nowicka, p. I. Mainka)
• Kółko kronikarzy szkolnych (p. I. Malinka, p. J. Nowicka)
• Kółko językowe (p.A. Partyka, p. A.Potera-Barłowska)
• Kółko młodego czytelnika – wybrana literatura dziecięca (p. A. Potera – Barłowska, p. I. Malinka)
• Koło miłośników gier planszowych - w ramach akcji „Zagraj z Markiem a nie z Androidem” (wszyscy nauczyciele)
7. Kształtowanie nawyków życia codziennego oraz rozwijanie samorządności – umiejętność zachowania się w różnych okolicznościach, dbałość o kwiaty i przedmioty codziennego użytku, współorganizowanie i czynne uczestnictwo w imprezach świetlicowych i szkolnych. Szczególne zwrócenie uwagi na utrzymanie higieny osobistej i czystości wokół siebie w związku z covid-19, przestrzeganie procedur.
TEMATYKA CYKLICZNA do planu pracy -
związana jest z obchodami rocznic i uroczystościami państwowymi, kościelnymi i szkolnymi, związana ze środowiskiem i otoczeniem dziecka:
TEMATYKA TYGODNIOWA |
|
WRZESIEŃ |
1. Witaj szkoło, witaj świetlico. 83 rocznica wybuchu II wojny światowej. |
PAŹDZIERNIK |
1. Światowy dzień zwierząt. |
LISTOPAD |
1. Wszystkich Świętych. |
GRUDZIEŃ |
1. Mikołajkowe zwyczaje. W oczekiwaniu na zimę. |
STYCZEŃ |
1. Żwawy krok w nowy rok. Karnawałowe zabawy. |
LUTY |
1. Kraina wiecznego lodu. |
MARZEC |
1. Savoir vivre na co dzień. |
KWIECIEŃ |
1. Wielkanocne tradycje. |
MAJ |
1. Łąka i jej mieszkańcy. Sekretne życie pszczoły. |
CZERWIEC |
1. Podwodny świat. |
II. ZADANIA DODATKOWE
1. Współpraca z rodzicami
• Zapoznanie z organizacją pracy w świetlicy (spotkanie na początku roku szkolnego z rodzicami klas I).
• Czynny, codzienny kontakt z rodzicami, omawianie spraw wychowawczych w miarę potrzeb.
• Sondaż oczekiwań rodziców wobec świetlicy (ankieta).
2. Współpraca z dyrekcją, wychowawcami klas, pedagogiem szkolnym, nauczycielem biblioteki, pozostałymi nauczycielami).
3. Współpraca i kontakt z innymi świetlicami na płaszczyźnie konkursowej.