Świetlica
Dokumenty świetlicowe:
4. Telefony, zasady w świetlicy.
PLAN PRACY OPIEKUŃCZO – WYCHOWAWCZEJ
ŚWIETLICY SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 2 W RZESZOWIE
NA ROK SZKOLNY 2019/2020
Świetlica jest podstawową komórką współczesnej szkoły realizującą funkcję opiekuńczo-wychowawczą. Jej głównym zadaniem jest zapewnienie dzieciom właściwej opieki, umożliwiającej wszechstronny rozwój osobowości dziecka.
Plan pracy świetlicy opracowany jest w oparciu o roczny dydaktyczno - wychowawczy plan pracy szkoły, a także zawiera zadania do wykonania wynikające z analizy potrzeb i zainteresowań wychowanków i oczekiwań ich rodziców.
I. ORGANIZACJA PRACY ŚWIETLICY
- Godziny pracy świetlicy 6.30 – 9.50 i 11.30-17.00;
- Dzieci do świetlicy przyjmowane są na podstawie wniosków;
- Ilość grup wychowanków uzależniona jest od liczby dzieci zapisanych do świetlicy i od ich wieku (klasy 1 – 6);
- Zajęcia programowe odbywają się w grupach wiekowych;
- Dzieci ze świetlicy odbierane są przez rodziców, opiekunów lub osoby upoważnione na piśmie.
RAMOWY PLAN DNIA ŚWIETLICY:
6.30 ‑ 8.00 |
Przyjmowanie dzieci do świetlicy. Sprawdzanie obecności. Sprawdzanie przygotowania do lekcji. Gry i zabawy stolikowe. Aktywność własna dziecka. |
8.00 ‑ 9.40 |
Zajęcia rozwojowe – dydaktyczne, plastyczne, techniczne, muzyczne, ruchowe, czytelnicze, praca w kółkach – zgodnie z założonym planem pracy. Gry stolikowe. |
9.40 – 10.00 |
Porządkowanie sali. |
11.30 – 13.15 |
Obiad i odpoczynek poobiedni. Czytanie literatury dziecięcej, korzystanie ze środków multimedialnych. Gry stolikowe, zabawy dywanowe. Zabawy ruchowe na świeżym powietrzu. |
13.15 – 14.00 |
Odrabianie zadań domowych. Aktywność własna dzieci. Ciche zajęcia zgodne z zainteresowaniami dzieci. Zabawy ruchowe na świeżym powietrzu. |
14.00 - 16.30 |
Zajęcia czytelnicze ‑ wybrana literatura dziecięca, gry stolikowe i świetlicowe, zabawy tematyczne wg pomysłów dzieci. Zajęcia plastyczne, muzyczne, tematyczne - zgodnie z planem pracy. Filmy i bajki dla dzieci - z wykorzystaniem środków multimedialnych. Działania integracyjne: zabawy w kącikach tematycznych, zabawy towarzyskie, zabawy i gry ruchowe – w salach lub na podwórku szkolnym. Przegląd czasopism dziecięcych, gry dydaktyczne, logiczne, umysłowe. Prace na rzecz świetlicy – dekoracje, wystawy, akcje, przygotowania do konkursów. |
16.30 - 17.00 |
Prace porządkowe. |
FORMY ORGANIZACYJNE ZAJĘĆ:
1. Dbałość o stan zdrowia i prawidłowy rozwój fizyczny – zapoznanie się ze stanem zdrowia wychowanków, analiza opinii i orzeczeń z PPP, prowadzenie zajęć o tematyce zdrowotnej.
2. Zajęcia dydaktyczne – zgodne z tematyką tygodnia.
3. Nauka własna – odrabianie zadań domowych, praca indywidualna z uczniem słabym i zdolnym, rozwijanie zainteresowań czytelniczych.
4. Zajęcia rekreacyjne na świeżym powietrzu – zabawy i odpoczynek na podwórku i boisku szkolnym, korzystanie z urządzeń na placu zabaw.
5. Zajęcia sportowe – gry i zabawy ruchowe, gry terenowe, zręcznościowe.
6. Zajęcia artystyczne – prace plastyczne, techniczne, zajęcia umuzykalniające.
7. Prowadzenie cyklicznych zajęć tematycznych:
- Kółko plastyczne (odpowiedzialna I. Malinka)
- Kółko sportowe (odpowiedzialni: P. Szetela, J. Kuć, I. Malinka, A. Potera – Barłowska)
- Kółko ortograficzne (odpowiedzialna K. Siuta, A. Partytka)
- Kółko informatyczne (odpowiedzialni J. Lasota, W. Hałucha)
- Kółko języka migowego (odpowiedzialna I. Malinka)
- Kółko rozrywek umysłowych (odpowiedzialna A. Potera – Barłowska, I. Malinka, A. Partyka)
- Kółko małego czytelnika – (odpowiedzialni wszyscy nauczyciele)
- Kółko miłośników gier planszowych (odpowiedzialni wszyscy nauczyciele)
8. Kształtowanie nawyków życia codziennego oraz rozwijanie samodzielności i samorządności, prawidłowych relacji i komunikacji interpersonalnych, współorganizowanie i czynne uczestnictwo w imprezach świetlicowych i szkolnych. Kształtowanie umiejętności zachowania się w różnych okolicznościach i radzenia sobie z zagrożeniami. Dbałość o utrzymanie higieny osobistej i czystości wokół siebie, dbałość o kwiaty i przedmioty codziennego użytku.
9. Wychowanie w duchu patriotyzmu – obchodzenie świąt narodowych, poznawanie sylwetek wielkich Polaków, kultywowanie tradycji narodowych w społeczności szkolnej i reprezentowanie szkoły na zewnątrz, poznawanie małej i wielkiej ojczyzny, poznawanie i omawianie ważnych historycznie wydarzeń.
TEMATYKA CYKLICZNA do planu pracy, związana jest z obchodami rocznic i uroczystościami państwowymi, kościelnymi i szkolnymi, związana ze środowiskiem i otoczeniem dziecka:
WRZESIEŃ:
1. Poznajmy się. Kontrakt świetlicowy.
80 rocznica wybuchu II wojny światowej.
2. Bezpiecznie w szkole i poza szkołą.
3. Pocztówka z wakacji.
4. Dbamy o nasze środowisko. Dzień bez samochodu.
PAŹDZIERNIK:
1. Światowy Dzień Zwierząt – pomagamy schronisku.
2. Pasowanie na świetlika. Parasolowy ping-pong.
3. Kto pracuje w szkole.
4. Zdrowo żyć – zdrowym być.
5. Pamiętajmy o zmarłych.
LISTOPAD:
1. Jesienne barwy, jesienne dary.
2. Nasza ojczyzna.
3. Podajmy sobie ręce.
4. Przedszkolak – mój młodszy kolega. Dzień Pluszowego Misia.
GRUDZIEŃ:
1. Barbórka, mikołajki.
2. Ozdoby choinkowe.
3. Bożonarodzeniowe tradycje.
STYCZEŃ:
1. Zima za oknem. Bezpieczne ferie.
2. Puśćmy wodze fantazji – ja i kosmos.
LUTY:
1. Kolorowy karnawał.
2. Bezpieczny Internet.
3. Nasz piękny język ojczysty. Bajki i baśnie.
4. Łamigłówki mądrej główki.
MARZEC:
1. Święto Kobiet.
2. Kim będę gdy dorosnę.
3. Różni a tacy sami – niepełnosprawni są wśród nas.
4. Zwiastuny wiosny.
KWIECIEŃ:
1. Śmiech to zdrowie – wesoła świetlica.
2. Pisanki, kraszanki… Wielkanocne zwyczaje.
3. Podwodny świat.
4. Dzień Ziemi.
5. Jestem Polakiem.
MAJ:
1. Dzień bez komputera. Zaprzyjaźniam się z kredkami.
2. Warszawa – stolica Polski.
3. Las i jego mieszkańcy.
4. Życzenia dla mamy i taty.
CZERWIEC:
1. Wszystkie dzieci nasze są – prawa i obowiązki dzieci.
2. Tydzień sportu w świetlicy.
3. Podróże małe i duże. Bezpieczne wakacje.
II. ZADANIA DODATKOWE
1. Współpraca z rodzicami
- Zapoznanie z organizacją pracy świetlicy.
- Czynny, codzienny kontakt z rodzicami, omawianie spraw wychowawczych w miarę potrzeb.
- Sondaż oczekiwań rodziców wobec świetlicy.
2. Współpraca z wychowawcami klas i pedagogiem szkolnym.
3. Współpraca z biblioteką szkolną.
4. Ankieta wśród wychowanków dotycząca zainteresowań dzieci.