Współpraca z zagranicą
Nasza szkoła przystąpiła do unijnego programu Erasmus+
Program realizowany będzie w latach 2017/18 – 2018/19.
Tytuł projektu to “STOP BULLYING: TAKE A STAND AND LEND A HAND” czyli "NIE DLA PRZEMOCY! TAK DLA POMOCY!"
Szkoła współpracuje z takimi państwami jak Włochy, Portugalia, Francja, Słowacja i Rumunia.
W ramach projektu uczniowie z naszej szkoły wraz z nauczycielami wyjadą do Włoch i Portugalii. Będziemy również przyjmować gości z innych państw.
Główne cele projektu to zredukowanie problemu przemocy w szkole, współpraca międzynarodowa, rozwijanie umiejętności porozumiewania się w języku angielskim, tolerancja oraz znajomość innych kultur.
Erasmus. Wyjazd do Włoch

W dniach od 18 do 22 marca w naszej szkole gościliśmy nauczycieli i uczniów ze szkół partnerskich z Rumunii, Francji, Słowacji i Portugalii w ramach programu Erasmus+ „STOP BULLYING, take a stand and lend a hand”.
Pierwszego dnia odbył się uroczysty apel powitalny, zwiedzanie szkoły, przeprowadzone zostały zajęcia integracyjne, następnie byliśmy z wizytą u wiceprezydenta miasta Rzeszowa, podczas to której goście mieli możliwość zadawania pytań oraz obejrzeli film o Rzeszowie.
Drugiego dnia uczniowie naszej szkoły wykonywali układy choreograficzne, akrobatyczne oraz występy instrumentalne i wokalne w ramach popisu talentów. Uczniowie z Portugalii także zaprezentowali piosenkę. Tego dnia przeprowadzone zostały warsztaty z pracownikiem fundacji PHENIKS zajmującej się przeciwdziałaniem przemocy. Po obiedzie podziwialiśmy zamek oraz powozownie w Łańcucie.
Trzeciego dnia zwiedzaliśmy kopalnię soli w Wieliczce oraz Stare Miasto w Krakowie.
W czwartek byliśmy na wycieczce w Krośnie, obserwowaliśmy produkcję wyrobów szklanych w Hucie Szkła, zwiedzaliśmy ruiny zamku w Odrzykoniu i podziwialiśmy rezerwat przyrody w Bóbrce.
W piątek odbyły się rywalizacje sportowe pomiędzy uczniami. Zwiedzaliśmy centrum Rzeszowa oraz trasę podziemną. Wieczorem podczas kolacji pożegnalnej zaprezentowane zostały zdjęcia i filmy z całej wizyty, wręczone zostały certyfikaty uczestnictwa w działaniach projektowych, śpiewaliśmy wspólnie skomponowaną piosenkę STOP BULLYING.
Gościom podobała się wizyta w Polsce, nasza szkoła, nasze miasto i okolice. Nawiązanych zostało wiele przyjaźni. Podczas pożegnania nie obyło się bez łez, co świadczy o tym, że wizyta była udana.
W dniach od 1 do 5 października 2018 r. dyrektor szkoły wraz z pięciorgiem uczniów i trzema nauczycielami z naszej szkoły wyjechali do partnerskiej szkoły w Portugalii w ramach projektu ERASMUS+ STOP BYLLYING Take a stand and lend a hand.
Uczniowie mieszkali u rodzin uczniów portugalskich. W czasie zajęć w szkole wykonywali działania związane z tematyką projektu m.in. :tworzyli plakietki o tematyce związanej z logo projektu, uczestniczyli w wykładzie prowadzonym przez psychologa na temat„Wzmacnianie pozytywnej samooceny poprzez pozytywny dialog wewnętrzny” oraz „Bądź detektywem” – zrozumienie zachowań związanych z przemocą, szukanie sposobów na zapobieganie przemocy, zwalczanie i zgłaszanie tego typu problemów, odgrywanie scenek.
Nauczyciele omawiali działania związane z realizacją projektu.
Ponadto uczniowie zwiedzili miasto Aveiro. Porto, Sao Joao da Madeira, Fatimę. Byli w Muzeum Butów, Fabryce Wytwarzania Ołówków, Muzeum Kapeluszy, Muzeum Światowych Odkryć.
Wszyscy uczniowie byli zachwyceni wyjazdem, zwiedzili ciekawe miejsca, poznali nowych przyjaciół oraz mieli możliwość komunikowania się w języku angielskim.
W dniach od 5 do 8 listopada 2017 r. dwoje nauczycieli języka angielskiego z naszej szkoły p. E. Matuła oraz p. J. Wyskiel uczestniczyły z Międzynarodowym Spotkaniu Projektowym w Rumunii w ramach realizowanego projektu Erasmus+ STOP BULLYING TAKE A STAND AND LEND A HAND.
W spotkaniu uczestniczyli koordynatorzy oraz przedstawiciele szkól partnerskich z Rumunii, Słowacji, Włoch, Portugalii i Francji.
Koordynatorzy przedstawiali prezentacje multimedialne na temat poszczególnych szkół, a także analizę sytuacji wychowawczej w szkołach. Zaplanowano dalsze działania projektowe, przydzielono zadania do realizacji oraz ustalono metodykę działań oraz sposoby monitorowania i ewaluacji osiągnięcia zaplanowanych celów.
Uczestnicy spotkania zaproszeni zostali do Urzędu Miasta Buzau na spotkanie z zastępcą Prezydenta miasta oraz Głównym Inspektorem Oświaty. Każdy koordynator udzielił informacji na temat swojego miasta oraz szkoły. Uczestniczyli również w seminarium poświęconym zapobieganiu przemocy w szkole przedstawionym przez psychologa z Centrum Pomocy Psychologicznej w Buzau.
Podczas tego pierwszego spotkania, koordynatorzy oraz dyrektorzy szkół zapoznali się z sytuacją oraz specyfiką poszczególnych szkół oraz wyrazili chęć i gotowość do dalszej międzynarodowej współpracy.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
W dniach 22 – 29.04.2006 r. Dyrektor Szkoły p. Jacek Kuć przebywał w Jurmale (Łotwa) jako uczestnik
wizyty studyjnej w ramach programu Arion, mającej na celu zapoznanie się z systemami edukacji
obowiązującymi w różnych krajach Unii Europejskiej. Bardzo ważnym zagadnieniem poruszanym podczas
tej wizyty były problemy związane z edukacją dzieci niepełnosprawnych w szkołach integracyjnych
oraz w szkołach z oddziałami specjalnymi. W naszej szkole są trzy oddziały specjalne, w których
uczą się dzieci niedosłyszące. Z pewnością obserwacja organizacji pracy z dziećmi specjalnej troski
wpłynie na podniesienie jakości pracy naszej placówki w tej dziedzinie.
W dn. 6 – 10.09.2006 r. Dyrektor Szkoły mgr Jacek Kuć przebywał na Malcie biorąc udział
w Seminarium Kontaktowym w ramach Programu Sokrates Comenius. Powyższy wyjazd miał na celu pozyskanie
do współpracy szkół z innych krajów Unii Europejskiej. Chęć współpracy z naszą szkołą zadeklarowały
szkoły z Portugalii, Grecji, Malty, Szwecji i Finlandii. Szkoły opracują wspólny projekt współpracy
na lata szkolne: 2007/2008, 2008/2009, 2009/2010. Jeśli w/w projekt zostanie zaakceptowany
przez Agencję Narodową w Warszawie – będzie możliwa współpraca tych szkół w ramach programu Sokrates Comenius.
W dniach 20 – 21.10.2006 r. odwiedzili naszą szkołę nauczyciele ze szkoły podstawowej w Rydze (Łotwa).
Grupa nauczycieli przybyła na zaproszenie naszej placówki.
W ciągu dwudniowej wizyty została nawiązana współpraca pomiędzy szkołami, w ramach której obie placówki
będą wymieniać się swoimi pomysłami dotyczącymi organizacji pracy szkół oraz doświadczeniem.
Nauczyciele i uczniowie naszej szkoły przygotowali dla gości program artystyczny prezentujący dorobek
szkoły oraz umożliwili zwiedzenie naszego miasta.
W dniach 28.04.2007 r. – 02.05.2007 r. nauczyciele ze Szkoły Podstawowej Nr 2 w Rzeszowie przebywali
na Łotwie na zaproszenie Szkoły Podstawowej w Rydze.
W ciągu kilkudniowej wizyty nauczyciele zwiedzili Szkołę Podstawową „VALODINA” w Rydze, Starówkę ryską
oraz nadmorską miejscowość Jurmała.
Nauczyciele i uczniowie szkoły „VALODINA” przygotowali dla gości program artystyczny prezentujący
dorobek szkoły oraz umożliwili zwiedzenie swojego miasta.
Opracowano program współpracy między Szkołą Podstawową Nr 2 w Rzeszowie i Szkołą „VALODINA” w Rydze w roku szkolnym 2007/2008.
Działania | Czas realizacji | Uczestnicy | Odpowiedzialni |
Kontakt uczniów drogą internetową | Wrzesień | Uczniowie kl. czwartych z Łotwy, kl. piątych z Polski |
p. Hadław p. Matuła p. Tałpa |
Uczenie się piosenek o krajach ojczystych: - łotewscy uczniowie polskich - polscy uczniowie łotewskich |
Listopad | Łotewscy i polscy uczniowie | p. Walawender p. Bator p.Tobuch-Nieckarz |
Wymiana rysunków dzieci związanych ze świętami Bożego Narodzenia |
Grudzień | Łotewscy i polscy uczniowie | p. Nowicka p. Tressenberg |
Wymiana pocztówek między uczniami i nauczycielami |
Grudzień |
Łotewscy i polscy uczniowie oraz nauczyciele |
p. Trzyna p. Nowicka p. Bator p. Jaskot |
Wymiana materiałów metodycznych i opracowań nauczycieli – logopedów pracujących z dziećmi niedosłyszącymi |
Styczeń - Luty | Łotewscy i polscy nauczyciele | p. Flis |
Przedstawienie życia szkoły i klasy w albumach | Maj | Czwartoklasiści | p. Jakubiak |
Podsumowanie pracy – prezentacja DVD | Maj | Łotewscy i polscy uczniowie oraz nauczyciele |
p. Hałucha p. Hadław |
W dn. 6 – 8 listopada 2007r. w SP 2 w Rzeszowie, gościli nauczyciele z zaprzyjaźnionej szkoły
z Rygi (Łotwa) – Rigas Sakumskola Valodina. W ramach wizyty nauczyciele z Łotwy oglądali lekcje pokazowe prowadzone,
przez naszych nauczycieli, zwiedzili centrum Rzeszowa, Łańcut, byli na koncercie w Filharmonii. Wizyta miała na celu w
ymianę doświadczeń w pracy z uczniami, szczególnie z uczniami niepełnosprawnymi. Była elementem programu współpracy opracowanego podczas pobytu nauczycieli naszej szkoły na Łotwie, w kwietniu 2007r.
Wizyta studyjna.
W dn. 22-26.03.2010 w Saint Andiol (Francja) niedaleko Avignon miała miejsce Study Visit (Wizyta Studyjna), czyli spotkanie w grupie 12-tu osób specjalistów oraz decydentów z różnych krajów Unii Europejskiej zajmujących się edukacją fizyczną i ochroną środowiska.
W/w spotkanie odbyło się w ramach programu Unii Europejskiej "Uczenie się przez całe życie".
Temat Wizyty Studyjnej: "Outdoor sports and environmental education" (Sporty w terenie a edukacja ochrony środowiska").
Podczas pobytu we Francji uczestnicy z Hiszpanii, Danii, Wielkiej Brytanii, Węgier, Czech, Turcji,Polski i Francji zapoznali się z
systemami edukacji obowiązującymi w poszczególnych krajach,odwiedzili kilka szkół oraz instytucji działających na rzecz ochrony środowiska.
Jednym z uczestników wizyty był Jacek Kuć - dyrektor Szkoły Podstawowej nr 2 w Rzeszowie. Szkoła jest znana nie tylko w środowisku lokalnym z wielu interesujących inicjatyw w zakresie edukacji ekologicznej. Pobyt Dyrektora we Francji miał na celu szukanie nowych metod i pomysłów na realizację edukacji środowiskowej uczniów.
Głównym celem Wizyty Studyjnej było zaprezentowanie pozostałym uczestnikom sposobów ochrony środowiska realizowanych przez placówkiedukacyjne, zwłaszcza szkoły w każdym z wymienionych krajów.
Wszyscy uczestnicy prezentowali i analizowali praktyczne działania ekologiczne w połączeniu z aktywnością fizyczną podejmowane przez nauczycieli i uczniów.
Najciekawszym elementem wizyty była możliwość udziału każdego uczestnika w "odkrywaniu" Parku Narodowego Camarque.
Profesorowie,Adiunkci Uniwersytetów, Collegu, Dyrektorzy i nauczyciele szkół z różnych krajów wspólnie z uczniami z Francji jeżdżąc na rowerach, koniach zapoznawali się z urokami tego wspaniałego miejsca bogatego we florę i faunę (m.in. rezerwat Flamingów). Uczniowie uczyli się zasad funkcjonowania Parku Narodowego, a także poznali wyjątkowe okazy
roślin i zwierząt.Po zakończonych zajęciach wspólnie z pozostałymi uczestnikami wymieniali wrażenia, omawiali i oceniali swoje
zaangażowanie. Francuscy nauczyciele przeprowadzili zajęcia pokazowe w terenie: mini kurs wspinaczkowy, rajd rowerowy, quizy oraz gry.
Uczestnicy Wizyty Studyjnej podsumowując swój pobyt wymienili doświadczenia jak młodzież może chronić przyrodę, a jednocześnie aktywnie spędzać czas uczestnicząc w bardzo ciekawych grach i zabawach
terenowych. Pomysły zaczerpnięte z innych krajów zamierzają wykorzystać w swojej dalszej pracy. Doceniają ogromne znaczenie edukacji młodego pokolenia, ponieważ już dziś decydujemy jaki będzie Nasz świat za kilkadziesiąt lat.